Początki marki Seat sięgają roku 1950, wtedy to Hiszpanie założyli Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo S.A. z zamiarem motoryzacji ówczesnej Hiszpanii. Trzy lata później świętowano otwarcie pierwszej fabryki w barcelońskiej strefie przemysłowej. Po kolejnych trzech latach fabryka produkowała już 10 tysięcy pojazdów rocznie.
Mariaż z Fiatem
Podczas inauguracji Sciedad Espanola de Autmotiviles de Turismo S.A. 7% udziałów w tym przedsięwzięciu należało do włoskiego koncernu Fiat, który był w tym układzie dawcą koncepcji technicznej, podobnie jak w przypadku wielu innych europejskich marek. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że pierwsze auta opuszczające barcelońską fabrykę nowo powstałej marki samochodowej wyraźnie przypominały włoskiego protoplastę. Seat 600 D, bo o nim mowa, był produkowany na licencji kultowego Fiata 600. Oprócz 600-setki w tym czasie produkowano luksusowe i nowoczesne Seaty 1400 B, bazujące na modelu 1400 Fiata. W 1968 roku, po wprowadzeniu wielu nowych modeli fabrykę opuścił milionowy egzemplarz Seata.
Współpraca z Volkswagen AG
Współpraca Fiata z Sciedad Espanola de Autmotiviles de Turismo S.A. dobiegła końca w 1980 roku, wraz z inauguracją ulubionego samochodu Hiszpanii Seata Panda. Wtedy to włoski koncern odsprzedał swoje udziały Narodowemu Instytutowi Przemysłu Hiszpanii. Dwa lata później Hiszpanie podpisali umowę o współpracy z Volkswagen AG, który w 1986 roku nabył pakiet większościowy udziałów Sciedad Espanola de Autmotiviles de Turismo S.A. W roku 1990 oficjalną nazwę hiszpańskiej marki skrócono do akronimu jej nazwy – krótkiego i dźwięcznego słowa Seat. Pierwsze modele, w których można było spotkać się z owocami współpracy Seata z VW, to m.in. Ibiza pierwszej generacji opracowana częściowo z udziale centrum rozwojowego Porsche w Weissach, inżynierów sławnego Karmanna oraz narysowana przez ikonę motoryzacyjnego designu – Giorgetto Giugiaro.
Hiszpańskie DNA
Kolejne lata to kontynuacja dynamicznego rozwoju marki, wprowadzono wiele udanych modeli, które spotkały się z uznaniem na wszystkich rynkach europejskich. Seat jest obecny w każdym obiecującym segmencie nowoczesnej motoryzacji, a w rok 1997 po raz drugi z rzędu Ibiza Kit Car wygrywa Rajdowe Mistrzostwa Świata w kategorii samochodów 2-litrowych. W roku 2004 debiutują znane do dziś sportowe wersje konwencjonalnych modeli Ibizy – FR i Cupra. Trzy lat później w Martorell otwiera się Centrum Rozwoju Prototypów marki Seat. Druga dekada obecnego stulecia to debiut modeli SUV i Crossoverów oraz elektrycznych samochodów miejskich Seata. W 2018 roku Cupra zostaje wydzielona jako ekskluzywna sportowa marka czerpiąca z doświadczeń firmy.