Podatki

Napęd w aucie do wyboru

Samochody

Szeroki wybór aut może oznaczać także szeroki wybór silników, dodatkowych akcesoriów, a nawet napędu. Układ napędowy zazwyczaj umieszczany jest na jednej osi, najczęściej jest to przednia z nich. Wynika to z wielu względów, przede wszystkim ekonomicznych.

Auta z przednim napędem produkuje się szybciej, a poza tym koszt jest zdecydowanie niższy. Między innymi dlatego to one są wciąż najbardziej popularnymi pojazdami. Co nie oznacza, że do wyboru nie ma samochodów z napędem na tylną oś lub nawet na cztery koła.

Przedni napęd tańszy w eksploatacji

W przypadku napędu na przód tańsza jest nie tylko produkcja, ale także ewentualna naprawa. Mniej części, łatwiejsza praca i mniej skomplikowany układ. Co więcej, w przypadku napędu na przednią oś istotnym argumentem jest także niższe zużycie paliwa, co ma ogromne znaczenie dla wielu kierowców.

Napęd z tyłu poprawia zwrotność

W przypadku umiejscowienia napędu ważna jest także zwrotność, co wpływa między innymi na komfort jazdy. Tutaj sporo argumentów przemawia za napędem z tyłu. Tego typu rozwiązania stosuje między innymi Seat w części modeli. Ma to znaczenie choćby w odniesieniu do skręcania. Za to zadanie odpowiadają przednie koła, ale auto napędzane jest z tyłu, więc dzięki temu pojazd jest bardziej zwrotny. Także wyższa przyczepność charakteryzuje auta o napędzie na tylnych osiach. Jest wówczas bezpieczniej. O ile oczywiście nie straci się przyczepności. Wtedy teoretycznie łatwiej zapanować autem o tylnym napędzie, ale trzeba szybko zareagować. Dla mało doświadczonego kierowcy może to być więc tak naprawdę trudniejsze zadanie.

Napęd na cztery koła w Seacie kombi

W wielu modelach aut pojawia się także napęd na cztery koła. Stosuje go między innymi Seat. Wcale nie chodzi o terenowe samochody, ale też o miejskie czy rodzinne modele. Napęd 4×4 to rozwiązanie, które bywa przydatne w wielu sytuacjach, najczęściej w trudniejszych warunkach pogodowych. Jeśli więc na przykład Seat Leon, nawet ze sporym ładunkiem na pokładzie, musi wjechać pod górę po mokrej albo zaśnieżonej nawierzchni, to w przypadku napędu na obie osie będzie to zdecydowanie łatwiejsze zadanie, niż w innych modelach.