Na przestrzeni ostatnich lat klimatyzacja samochodowa z luksusowego gadżetu stała się powszechnym standardem. Dziś już blisko 80 procent samochodów ma klimatyzację w wyposażeniu standardowym. To dużo zważywszy na fakt, że jeszcze kilkanaście lat temu w standardzie miały ją tylko najdroższe modele, a za jej dodatkowy montaż trzeba było niemało zapłacić.
Jak dbać o klimatyzację
Pierwsza klimatyzacja samochodowa pojawiła się w 1933 roku w USA, jako urządzenie montowane w drogich limuzynach. W latach 50. ubiegłego wieku zaczęto ją montować seryjnie. Zasada działania klimatyzacji w samochodach jest zbliżona do tej w lodówkach lub klimatyzatorach. Ciepłe powietrze schładzane jest przez czynnik chłodniczy krążący w układzie urządzenia. Układ klimatyzacji to dość złożone technologicznie urządzenie skazane na pracę w wysokich i niskich temperaturach, przy dużych różnicach ciśnień. Aby działała długo i bez zakłóceń, należy używać jej umiejętnie. Podstawowe zasady? W upalne dni przed włączeniem klimatyzacji samochód powinno się przewietrzyć. Wówczas łatwiej poradzi sobie ze schłodzeniem powietrza. Jeśli klimatyzacja nie jest odpowiednio wydajna, szyby parują a z wentylacji wydobywa się nieprzyjemny zapach. To wyraźne sygnały, że musimy interweniować. Co najmniej raz w roku powinniśmy wymienić filtr kabinowy, wyczyścić kanały dystrybucji powietrza do kabiny, odgrzybić parownik, sprawdzić drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika oraz oczyścić wloty powietrza. Nie rzadziej niż co dwa lata układ klimatyzacji powinien zostać oczyszczony z wilgoci i uzupełniony powinien zostać poziom czynnika chłodzącego. Co trzy lata należy wymienić filtr – osuszacz.
Seat Tarraco – trzy strefy klimatyzacji
Nowy Seat Tarraco to duży rodzinny SUV zapewniający bezpieczeństwo i komfort prowadzenia. Auto ma pięknie zaprojektowany kokpit z panelem klimatyzacji, dzięki któremu z łatwością ustawimy optymalne temperatury w pierwszym i drugim rzędzie auta. Klimatyzacja dopasowuje temperaturę nawet zanim wsiądziemy do środka.