Jak bezpiecznie hamować na śliskiej nawierzchni?

Bezpieczeństwo Motoryzacja

W przypadku śliskiej nawierzchni musimy brać pod uwagę, że droga hamowania naszego samochodu będzie dłuższa. Może ona nieznacznie różnić się zależnie od rodzaju i klasy hamulców, jaki posiada nasze auto, jednak przy padającym deszczu, śniegu, gołoledzi, powinniśmy nie tylko zwolnić ale również zachować większy odstęp pomiędzy autami na drodze. Seat podobnie jak inne auta posiada system ABS, który niekiedy jest błędnie nazywany systemem antypoślizgowym, podczas gdy jego zadaniem jest utrzymanie poślizgu kół na pewnym, określonym poziomie. 

Kiedy włącza się ABS?

Gdy jest ślisko, gdy mocno hamujemy i wielu kierowców docenia jego działanie. Jego załączenie się jest wyczuwalne, gdyż zwykle ma charakter lekko pulsacyjny. Dzięki ABS, kierowca utrzymuje kierowalność pojazdu w czasie hamowania na śliskiej nawierzchni, samochód w czasie hamowania nie traci swojej stabilności, a droga hamowania ulega skróceniu. Uzyskujemy bezpieczniejsze hamowanie i zyskujemy większą pewność, że w trudnych warunkach uda nam się wyhamować. Seat dbając o bezpieczeństwo kierowców i ich pasażerów powszechnie stosuje systemy ABS w swoich autach. 

Jak działa ABS?

Zarówno seat, jak i inne marki samochodów mają tu tą samą zasadę działania. ABS dąży do utrzymania poślizgu kół na poziomie 10-30% , czyli nie dopuszcza do utracenia możliwości kierowania pojazdem, a jednocześnie stara się go wyhamować. Każdy ABS składa się z kilku elementów, czyli czujników prędkości kół, które znajdują się przy  każdym z nich, modulatorów ciśnienia, najczęściej przy każdym kole oraz sterownika, który zarządza całym systemem. 

Z założenia hamowanie przy śliskiej nawierzchni powinno być pulsacyjne, jednak człowiek nie jest w stanie odpowiednio szybko zmieniać siły hamowania, robi to więc za niego specjalnie skonstruowany system – ABS. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od tego jakim autem się poruszamy, powinniśmy dopasować  prędkość i odległość do panujących warunków.