Jako doświadczony kierowca, z pewnością wiesz, jak wielkie znaczenie mają kontrolki dla Twojego SEATa. Czy jednak będziesz w stanie bez pomocy instrukcji lub wyszukiwarki, dokładnie wyjaśnić co oznacza każda z nich? Ten artykuł pomoże Ci to sprawdzić.
Podział kontrolek w SEATach
Przede wszystkim kontrolki w samochodzie podzielone są tak jak światła sterujące ruchem, na trzy kolory. Zielone mają głównie znaczenie informacyjne, żółte – informacyjno ostrzegawcze, a czerwone – ostrzegawcze. Zaczynając od tych najmniej nieprzyjemnych, zielone kontrolki dotyczą głównie świateł. Informują nas, że samochód działa sprawnie, a także o tym, co nasz SEAT w danym momencie ma włączone. Dotyczą np. włączonego tempomatu lub asystenta pokonywania wzniesień.
Kontrolki żółte
Żółte kontrolki możemy podzielić na mniej i bardziej przyjemne. Mogą one sygnalizować nam np. niskie ciśnienie w oponach, lub zepsutą żarówkę, czy kończące się paliwo. Żadna z tych rzeczy nie wymaga od nas wielkiego wysiłku, czy specjalistycznej wiedzy. Niektóre z żółtych kontrolek dotyczą jednak kwestii poważniejszych i często mogą powodować wzmożone pocenie się i przyspieszenie bicia serca. Dotyczy to zwłaszcza kontrolek związanych z błędami w działaniu samochodu, które często mogą przełączyć nasz samochód w tryb awaryjny, który m.in. ograniczy nam prędkość maksymalną. W przypadku zapalenia się tej kontrolki sugerowanym rozwiązaniem jest jak najszybsze udanie się do autoryzowanego serwisu SEATa. Żółte kontrolki mogą też informować o wyłączonej poduszce powietrznej.
Najgorszym gatunkiem kontrolek samochodowych, jakie możemy spotkać w naszych SEATach, są kontrolki czerwone. Bardzo często oznaczają one konieczność jak najszybszego zaprzestania jazdy i udania się do serwisu. Najprzyjemniejszą z nich jest groźnie wyglądający czerwony wykrzyknik, który jednak oznacza tylko i wyłącznie, że zapomnieliśmy odciągnąć hamulec ręczny. Gorzej, jeżeli hamulec zwolnimy, a kontrolka będzie świeciła dalej. Świadczy to o powadze problemu i konieczności rozwiązania go w serwisie.
Inną niebezpieczną kontrolką jest ta informująca o zbyt niskim ciśnieniu oleju silnikowego lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego. Widząc ją włączoną, należy zatrzymać się natychmiast, lub w ostateczności dojechać na własne ryzyko do najbliższej stacji benzynowej, autoryzowanego serwisu, lub warsztatu. Czerwone kontroli mogą też informować nas o nie zapiętych pasach lub niezamkniętych drzwiach.