Hiszpańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne SEAT zostało założone w 1950 roku. Udziały miał w nim między innymi włoski koncern motoryzacyjny FIAT. Pierwszym autem marki SEAT był model 1400, którego produkcja odbywała się na licencji opracowanego po II wojnie światowej FIATa 1400.
Początki produkcji
Produkcja SEATa 1400 rozpoczęła się w nowo wybudowanej fabryce Zona Franca w Barcelonie. Linia produkcyjna stopniowo się rozwijała i w 1957 roku rozpoczęto produkcję drugiego auta marki SEAT, modelu 600, który był oparty na modelu FIAT 600. Salon SEATa zaczął się wypełniać nowymi modelami, które cieszyły się popularnością wśród klientów.
Lata 80-te i 90-te
W 1980 roku FIAT sprzedał swoje udziały Hiszpanom, dzięki czemu SEAT stał się w całości hiszpańskim producentem samochodów. Dwa lata później SEAT rozpoczął współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który z biegiem czasu przejmował coraz większy pakiet akcji – dochodząc w 1990 roku do 99,99% udziałów.
W 1990 roku nazwę Sociedad Española de Automóviles de Turismo zmieniono na akronim SEAT – od pierwszych liter pierwotnej nazwy. W 1991 roku wprowadzono na rynek auto, które stworzono we współpracy z niemieckim koncernem Volkswagen AG – salon SEAT zaczął sprzedawać SEATa Toledo.
Kultowy model w salonie SEATa
Trzydrzwiowy SEAT 1200 Sport, znany jako Bocanegra, to kultowy model SEATa. SEAT 1200 Sport powstał na bazie FIATa 127. Przydomek Bocanegra, czyli Czarne Usta, wziął się od koloru i kształtu przedniego panelu auta. Z hiszpańskiej fabryki w latach produkcji 1975-1981 wyjechały 19332 sztuki tego modelu.
SEAT 1200 Sport otrzymał nowoczesne nadwozie typu coupé. Miał czterocylindrowy, czterosuwowy silnik o mocy 66 lub 77 KM. Osiągał maksymalną prędkość 157 km/h. Ważył jedynie 805 kg, dzięki czemu przyspieszał do 100 km/h w niecałe 14,5 sekundy. W samochodzie SEAT 1200 Sport zastosowano manualną, 4-biegową, zsynchronizowaną skrzynię biegów. Niejeden salon SEATa chciałby się nim pochwalić.