Układ ABS zapobiega blokowaniu kół pojazdu podczas hamowania. Został stworzony po to aby umożliwiać jednoczesne hamowanie z możliwością kierowania pojazdem. System ABS zaczęto montować w samochodach osobowych w latach 70. ubiegłego wieku. Od kilkunastu lat jest musi go mieć każde nowe auto wyprodukowane w Unii Europejskiej.
Hamowanie z ABS
Podstawową funkcją ABS jest umożliwienie gwałtownego hamowania z jednoczesną możliwością skręcania bez poślizgu, np. podczas omijania przeszkody. System funkcjonuje tak, jakby kierowca naprzemiennie, bardzo szybko wciskał i odpuszczał hamulec. Maksymalny poślizg kół podczas takiego hamowania wynosi 10-30 procent. Podczas awaryjnego hamowania modulator w taki sposób steruje ciśnieniem, że kierowca na pedale hamulca odczuwa czasami bardzo silne drgania. W tej sytuacji jeśli chcemy szybko się zatrzymać, absolutnie nie należy zmniejszać siły nacisku na pedał, a wręcz przeciwnie, wciskać go możliwie mocno.
Dodatkową zaletą ABS jest to, że zazwyczaj skraca on drogę hamowania. Istnieją jednak pewne wyjątki, na niektórych rodzajach luźnych nawierzchni np. na piasku lub śniegu, lepsze efekty daje hamowanie z zablokowanymi kołami.
Dbanie o ABS
Obsługa układu ABS polega na dbałości o mechaniczną sprawność hamulców i instalacji elektrycznej układu. Bardzo ważną sprawą jest także poziom i jakość płynu hamulcowego. Zbyt duża zawartość wody w płynie może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu i nawet prowadzić do korozji zaworów modulatora ABS.
Seat Tarraco – jazda jak po torze
Bogato wyposażony rodzinny SUV Seat Tarraco to propozycja dla osób ceniących komfort, innowacyjny design oraz nowoczesne technologie gwarantujące bezpieczeństwo. W standardzie jest m.in.: siedem poduszek powietrznych, w tym poduszka kolanowa dla kierowcy. Nowy Seat Tarraco to auto bardzo bezpieczne. W standardzie są układy ABS/ESP, asystent podjazdu (HHC), pakiet Bacis Assistant (asystent pasa ruchu, system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, ochrony pieszych i rowerzystów. Podczas jazdy po szosie Seat Tarraco zachowuje się niemal jak limuzyna. Kierowca może liczyć na nienaganną współpracę zawieszenia z napędem. W terenie na uwagę zasługuje m.in. asystent zjazdu. Kontrolę nad autem przejmuje wówczas elektroniczny system stabilizacji (ESC), który wspomaga zjazd ze wzniesienia bez konieczności używania hamulców.