Nasze samochody są coraz bardziej naszpikowane elektroniką. Producenci wyposażają je w najróżniejsze systemy gwarantujące wygodną jazdę i naturalnie bardziej bezpieczną.
Użytkownicy samochodów takich jak Seat Ateca lub innych coraz częściej wskazują na zasadność wykorzystania dodatkowych zabezpieczeń. Jednym z bardziej obecnie cenionych rozwiązań technologicznych w tym obszarze jest na pewno AFIL. Jest to skrót z języka francuskiego od wyrażenia Alerte de Franchissement Involontaire de Ligne. Tłumacząc na język polski, jest to alarm niezamierzonego przekroczenia linii. W efekcie więc będzie on ostrzegać kierowcę przed nagłą zmianą pasa ruchu. Taki niekontrolowany manewr może wynikać, na przykład z chwilowej nieuwagi. Zauważmy, że mechanizm ten będzie działać w momencie, gdy pojazd przekracza prędkość ponad 80 km/h.
Jak działa system AFIL?
System ten bazuje na 6 parach czujników na podczerwień, które są zamontowane pod przednią osłoną pojazdu. Czujniki te kontrolują i wykrywają moment, w którym występuje przekroczenie linii ciągłej albo przerywanej. W praktyce więc gdy przez moment kierowca nie jest uważny, będzie ostrzeżony poprzez układ wibracyjny. Ten ostatni jest zamontowany w fotelu. W efekcie pojawią się drgania po tej właśnie stronie, po której zlokalizowane zostało przekroczenie pasa ruchu. W praktyce wielu kierowców relacjonuje, że rzeczywiście jest to system bardzo pomocny. W krytycznym momencie natychmiast można zareagować i wykonać manewr korygujący. Poza tym mechanizm ten można włączać i wyłączać poprzez przycisk, który jest umieszczony na desce rozdzielczej. Funkcjonowanie tej technologii jest też na tyle bezproblemowe, że nie będzie w ogóle zakłócać spokoju kierującego i pasażerów. Bez względu, więc na to, czy chcemy nabyć pojazd i interesuje nas nowy Seat Ateca, czy też inny model, zawsze warto wypytać sprzedawcę lub konsultanta o to, czy w danym samochodzie występuje tego typu rozwiązanie. Zawsze trzeba zwrócić uwagę na kluczowe systemy bezpieczeństwa, gwarantujące wygodę prowadzenia samochodu.