Czasami, jak się okazuje, pozornie oczywiste czynności związane z prowadzeniem samochodu mogą nam sprawiać pewne trudności. Chodzi na przykład o prawidłowe ruszanie. Kupiliśmy na przykład Seata w salonie i chcemy jeździć dynamicznie.
Szczególnie to dotyczy kierowców, którzy często korzystają z pojazdu i poruszają się po drogach w mieście. Najważniejsze jest to, aby na przykład ruszać szybko, a jednocześnie nie spalić sprzęgła. Nikt też nie chce, aby samochód zaczął szarpać. Wiele osób jeżdżących Seatem lub innymi pojazdami relacjonuje także, że kiedyś każdemu zdarzało się ruszać z dwójki. Są nawet kierowcy, którzy twierdzą, że tylko i wyłącznie ruszają właśnie z tego biegu, ponieważ jest to dla nich bardziej komfortowe. Czy można rzeczywiście wykorzystywać tę metodę, nie obawiając się destrukcyjnego wpływu na podzespoły pojazdu? Okazuje się, że czasami rzeczywiście ruszanie z drugiego biegu jest możliwe, a nawet wskazane przez niektórych instruktorów. Sytuacja taka występować może na oblodzonej nawierzchni. Wtedy ruszanie z jedynki mogłoby generować zerwanie przyczepności pojazdu. Umiejętne operowanie sprzęgłem pozwala ruszyć, więc delikatnie.
Pierwszy bieg jest od tego, aby ruszyć
Pamiętajmy, że już nawet instruktorzy podczas kursu jazdy informują nas o tym, że jedynka służy do ruszania. Nie bez powodu w ten bieg jest wyposażony Seat oraz inne samochody. Co prawda kierowcy samochodów ciężarowych lub autobusów bardzo często ruszają tylko i wyłącznie z dwójki, a jedynka jest wykorzystywana w sporadycznych przypadkach. Takie osoby przyzwyczajone do tej metody ruszają z dwójki również wtedy, gdy wsiadają do osobówki takiej jak Seat. Jest to jednak szkodliwe działanie dla podzespołów. Przede wszystkim w takiej sytuacji nadmiernie będzie obciążony układ przeniesienia napędu. Chodzi na przykład o sprzęgło, którego tarcza będzie szybciej się zużywać. Szybciej też będzie wyeksploatowany docisk oraz sprężyna talerzowa. Poza tym w Seacie lub w innym samochodzie dużym obciążeniom będzie wtedy poddany układ korbowo-tłokowy silnika.