Seat – nowe technologie pozwoliły nam zapomnieć o klasycznych mapach papierowych wiele lat temu. Dzisiaj, zamiast atlasu, każdy zestaw narzędzi kierowcy ma nawigację – przenośną, w postaci aplikacji mobilnej lub fabrycznie zamontowanego urządzenia zainstalowanego przez producenta samochodu. Ciągły rozwój powoduje wiele pytań związanych z nawigacją do celu.
Seat nakreśla najważniejsze aspekty nawigacji
Historia nawigacji samochodowej sięga końca lat siedemdziesiątych. W 1978 roku Blaupunkt złożył patent na urządzenie prowadzące do celu. Prawdziwy rozwój nawigacji przypada jednak na lata 90., kiedy po upadku muru berlińskiego i zakończeniu zimnej wojny cywile uzyskali dostęp do wojskowej technologii satelitarnej GPS. Pierwsze nawigacje były wyposażone w mapy niskiej jakości, które nie odzwierciedlały dokładnie siatek ulic i adresów. W wielu przypadkach miały tylko główne tętnice i prowadziły do określonego miejsca z dużym przybliżeniem. Jednym z pionierów w tworzeniu map i nawigacji, obok marek takich jak Garmin i Becker, był holenderski TomTom, który w 2016 roku świętował 25-lecie swojej obecności na rynku. Marka inwestuje w Polsce od wielu lat, a dzięki umiejętnościom polskich programistów i specjalistów od mapowania rozwija swoje produkty skierowane nie tylko na rynek Europy Środkowej i Wschodniej, ale na cały świat wspomina seat.
Tworzone dziś mapy muszą być – i są – o wiele dokładniejsze, a także bardziej kompletne. Chodzi nie tylko o doprowadzenie użytkownika pod konkretny adres, ale także o przedstawienie mu docelowego budynku, np. za pomocą zdjęcia jego fasady lub modelu 3D. Kiedyś do tworzenia map wykorzystano standardowe techniki – pomiary wykonane przy pomocy urządzeń ręcznych zostały zastosowane do papieru, a następnie przetworzone na dane cyfrowe. Obecnie wykorzystywane są do tego specjalne pojazdy, wyposażone w radary, lidary i czujniki (np. Montowane na tarczach hamulcowych), które skanują ulice i ich otoczenie i zapisują je w formie cyfrowej dodaje seat.
Nowe technologie pozwoliły nam zapomnieć o klasycznych mapach papierowych wiele lat temu. Dzisiaj, zamiast atlasu, każdy zestaw narzędzi kierowcy ma nawigację – przenośną, w postaci aplikacji mobilnej lub fabrycznie zamontowanego urządzenia zainstalowanego przez producenta samochodu. Ciągły rozwój powoduje wiele pytań związanych z nawigacją do celu.